001_RBIAdam-image-1426050.jpegHet goede nieuws: steeds meer mensen realiseren zich dat zij met data analytics hun organisatie vooruit kunnen helpen. De implementatie ervan gaat echter niet altijd goed. Er komen prachtige analyses, waar vervolgens niets mee wordt gedaan. Of het koppelen van verschillende datasets levert niet die inzichten op waar u op hoopte. Wat moet u doen om de implementatie van data analytics bij uw organisatie wél te laten slagen?

Stap 1: verzamel, schoon en integreer data

De eerste stap is een technische: uw data moet worden verzameld, opgeschoond en gekoppeld. Deze technische stap is behoorlijk gecompliceerd en vergt veel van een organisatie. U heeft de juiste software nodig en iemand die het technische aspect begrijpt.

De implementatie van data analytics gaat vaak nog niet goed omdat organisaties stoppen na deze eerste stap. Het in kaart brengen van data is een beginpunt, geen eindpunt. Met stap 2 en stap 3 vertaalt u data naar concrete opbrengsten voor uw organisatie.

Stap 2: inzicht door businesskennis en de juiste visualisatie

Om de juiste inzichten te krijgen, moeten de data namelijk op de juiste manier bevraagd worden. Daarvoor is meer nodig dan alleen technische kennis: namelijk diepgravende kennis van uw organisatie en de sector waarin u actief bent.
Vervolgens is het belangrijk om de data goed te presenteren. Met tabellen zoals u die kent uit standaardrapportages, haalt u namelijk niet het maximale uit uw data. Tools als Qlikview, Sas of Tableau kunnen prachtige visualisaties maken, waarmee u nieuwe inzichten en verbanden te zien krijgt. U kunt in die visualisaties doorklikken naar bijvoorbeeld resultaten per locatie of per medewerker zodat de cijfers ook herkenbaar worden voor degenen die de processen uitvoeren.

Stap 3: van inzicht naar actie

Als u uw data eenmaal inzichtelijk heeft kunt u er uren mee spelen. U ziet welke afdelingen beter presteren dan andere, waar u compliant bent en welke processen veel langer duren dan noodzakelijk. En dan volgt de laatste stap, die misschien wel de moeilijkste is: want wat doet u met de opgedane kennis?
Degene die in uw organisatie verantwoordelijk is voor de sturing dient natuurlijk gevoel voor cijfers te hebben, maar moet ook iemand zijn die zich kan inleven in de mensen in zijn organisatie en met hen in gesprek kan gaan. Vanuit een ivoren toren de rapportages verspreiden die dankzij data analytics zijn verkregen, is niet de manier om een verandering te bewerkstelligen. En ook het opleggen van verbeterdoelstellingen werkt hier averechts.
Vooral wanneer je te maken hebt met professionals moet je ze meenemen in de analyse en laten zien dat processen nog niet optimaal lopen. Dat kan in de vorm van workshops of een-op-eengesprekken.

 

Bron: http://cmweb.nl/2014/05/in-drie-stappen-van-data-naar-betere-prestaties/